bljnoorwegen.reismee.nl

Peer Gynt Vegen

Vanochtend vroeg op weg richting Geiranger. Vanuit ons huisje konden we zo de Peer Gyntweg oprijden, een mooie onverharde weg door afwisselende berglandschappen. Hoewel dit een van de bekendste toeristische wegen van Noorwegen schijnt te zijn, kwamen we bijna niemand tegen. Uitgezonderd een paar koeien bij de ingang. Onderweg zijn we gestopt voor een lekker ontbijtje. We zijn blij dat we Jaspers Ikea-kinderstoeltje hebben meegenomen. Het is een beetje een gezeul, maar op zulke momenten super handig.

Halverwege onze reis zijn we gestopt bij de staafkerk in Lom. Dit is een van de grootste staafkerken die in Noorwegen bewaard is gebleven en stamt uit 1160. Voor ons was het een mooie gelegenheid voor een tussenstop en om Jasper even in het gras te laten rondkruipen, want die begint het rijden halverwege de middag wel een beetje zat te worden.

’s Middags moeten we dus wat vaker stoppen, zodat Jasper even kan spelen. Gelukkig is hij nog tevreden met een beetje gras en wat steentjes. Hoewel een glijbaan natuurlijk helemaal leuk is!

Toen we eenmaal van de hoofdweg afreden richting Geiranger was het nog maar 26 kilometer. Toch is dit een tocht van nog ruim een uur vanwege de vele haarspeldbochten de bergen op en af. Dit alles met hellingspercentages tot 10%. Het is een super mooie rit met het ene na het andere geweldige uitkijkpunt.

Tot onze verrassing zit onze accommodatie niet in het dorpje Geiranger, maar iets verderop op een idyllisch plekje in het fjord. Vanuit ons huisje kunnen we het hoogste uitkijkpunt, Dalsnibba, al in de verte zien liggen. Hier gaan we morgen een bezoekje aan brengen.

Linda

Mooie verhalen. Leuk om de belevenissen van Jasper te lezen. Mooie reclame voor Ikea zeg, hoe jullie die stoel gebruiken. Inderdaad handig. De Peer Gynt suite is prachtige muziek van de componist Grieg. Daar zit een mooie legende achter.