bljnoorwegen.reismee.nl

Ørnesvingen en tsunami’s

Na zo’n late nacht gister voor Jasper, eerst maar eens even lekker uitslapen. Met Jasper in de buurt hoeven we geen wekker meer te zetten, hij meldt zich vanzelf wel. Vandaag was dat pas om half 10, hij had wat in te halen. Het uitslaapochtendje was wat het weer betreft wel goed getimed, want vanochtend kwam het water met bakken uit de hemel. Tot nu toe hebben we onvoorstelbaar mooi en heet (!) weer gehad, de temperaturen doen niet onder voor Zuid-Frankrijk. Of voor de hittegolf in Nederland!

Na het ontbijt was het alweer droog en zijn we via de Ørnesvegen (ook wel bekend als de Eagle Road) naar het uitkijkpunt Ørnesvingen gereden. Hier kun je wat verder de fjord in kijken en kijk je ook mooi op het dorpje Geiranger. Dit geheel geeft een mooi weids uitzicht.

Daarna zijn we doorgereden naar het Norsk Fjordsenter, een museum over de geschiedenis van de Geiranger fjord. Een verontrustende expositie in het museum ging over de voortdurende dreiging in dit fjord. Er is namelijk een stuk onstabiele rotswand die als deze loslaat een enorme tsunami zal veroorzaken en het dorpje Geiranger van de kaart zal vegen. Wanneer dit gaat gebeuren is onbekend, dát het gaat gebeuren staat vast. Voor degenen met Netflix: kijk de film The Wave. Die wilden we hier ook kijken, maar helaas is deze via de Noorse Netflix niet te zien. Misschien maar beter ook, want we moeten hier nog een nachtje slapen!

Eenmaal uit het museum was het alweer heerlijk zonnig. Mooi moment om Jasper weer in de draagzak te hijsen en een stuk langs de waterval door het dorp te lopen. Hier is een mooi trappenstelsel voor gebouwd.

’s Avonds was het naar bed brengen weer een uitdaging. Dit ondanks dat we inmiddels het raam in z’n kamertje hadden afgeplakt met vuilniszakken (wat het gordijnspelletje natuurlijk een stuk minder interessant maakte). Dit keer raakte hij in paniek zodra hij alleen in zijn kamertje achterbleef. Om te voorkomen dat hij weer de hele avond in de huiskamer zou zitten, ging Lieke dan maar even bij hem op z’n kamertje liggen. Terwijl ze deed of ze sliep, gluurde ze tussen haar wimpers door naar Jasper. Die zat nog ruim 3 kwartier gezellig te spelen in zijn bedje, voordat hij zich overgaf aan de slaap.