bljnoorwegen.reismee.nl

Tot aan de voet van de Nigardsbreen

Onderweg naar Skjolden hadden we van de week al een mooi uitzicht op een deel van de gletsjer Jostedalsbreen. Dit is de grootste gletsjer op het vasteland van Europa. Vandaag gingen we op weg naar een zijtak van deze gletsjer, Nigardsbreen. Daarvoor reden we een stukje verder over de sognefjellsvegen, een mooie route langs de oever van de Lustrafjord.

Bij de Nigardsbreen konden we met moeite een felbegeerd parkeerplekje veroveren. Vanaf de parkeerplaats namen we een bootje over het gletsjermeer, om een deel van de wandeltocht naar de voet van de gletsjer af te snijden. Desondanks was het nog een aardige wandeling, door de modder, over rotsen, van steen tot steen om te zorgen dat we droge voeten bleven houden. Er was niet echt sprake van een pad. De route werd aangegeven met rode stippen op de rotsen, die om de 50 tot 100 meter stonden. Je kon zelf dus je exacte route bepalen. Soms best wel steil omhoog, dus je moest goed vertrouwen op de grip van je bergschoenen. Een leuke klim met een mooi uitzicht op het helderblauwe ijs van de gletsjer.

Vanuit de gletsjer stroomde een woest kolkende rivier richting het gletsjermeer. De Noren hebben er over het algemeen wel redelijk vertrouwen in dat je jezelf wel redt (je zoekt je eigen weg wel omhoog, bijna alles is aangeduid als een “makkelijke” wandeling), maar hier hadden ze voor de zekerheid toch maar wat waarschuwingsbordjes en een afzetting voor geplaatst. Op verzoek van Lieke zijn we netjes achter de afzetting gebleven.

Ondanks de gletsjer was de temperatuur over het algemeen aangenaam. Alleen boven aan de voet de gletsjer stond er een koude wind. Daar heeft ook Jasper even een stukje zelf gewandeld, met het vest van Bas aan tegen de kou. Als Jasper oud genoeg is gaan we nog weleens terug voor een hike op het ijs.

Margret

Wat een prachtige natuur!

Opa Oma.

Geweldig jongens ,jasper doet het goed he? Fijne tijd nog,en Bas voorzichtig hoor?Knuf.