bljnoorwegen.reismee.nl

Bergen in de regen

Het alarm gaat, 7 uur, dus tijd om op te staan. Maar, wat is dat nou? Behalve onze vertrouwde wekkers, gaat er op de achtergrond nog een alarm. Het wordt sterker als we de woonkamer in lopen. Verrek, dat zal toch niet het brandalarm zijn? Jawel hoor, als we de voordeur open doen is het luid en duidelijk, het brandalarm!

Gelukkig is er geen rook of brand te zien of te ruiken. De brandinstructies hangen naast de deur, maar deze zijn volledig in het Noors, dus die bieden niet echt duidelijkheid. Dus Bas gaat eerst maar eens kijken wat er aan de hand is. Bij de receptie is er niemand te bekennen en op de gangen en buiten staan geen andere toeristen. Mmmm… vreemd. Ondertussen graait Lieke snel wat belangrijke spullen bij elkaar, voor het geval we toch opeens snel naar buiten moeten.

Het brandalarm gaat onverminderd door, ook Jasper begint nu wakker te worden. Na tien minuten loopt Lieke nog maar een keer naar de receptie. Daar aangekomen komt er net iemand aanlopen. Zonder al te veel te zeggen, loopt deze man naar binnen en zet het brandalarm uit. Vervolgens loopt hij naar boven om de kamers te controleren. Lieke loopt maar achter hem aan, om enige duidelijkheid te krijgen. Hij klopt aan bij een van de andere kamers aan onze gang. Daar bleek iemand een omelet te hebben gebakken, waar de rookmelders blijkbaar op hadden gereageerd. Niks aan de hand dus. Maar toch niet echt een geruststellende gedachte dat het ruim tien minuten duurt, voordat er personeel aanwezig is als het alarm afgaat. En we vragen ons af of we ook wel wakker waren geworden van het alarm als onze wekkers niet waren gegaan. Want hoewel op de gang je trommelvliezen bijna sprongen, was het alarm op onze slaapkamer niet heel hard te horen. Wie weet hoe lang het alarm al had staan loeien voordat onze wekkers gingen. Na twintig minuten kwam de brandweer even een kijkje nemen, dat was dan wel weer fijn.

Nou ja, we waren in ieder geval meteen goed wakker vanochtend. Na een ontbijtje, gingen we op weg naar Bergen, de op een na grootste stad van Noorwegen. Ook hier hadden we regen. Maar ja, dat is niet zo vreemd, want met 275 dagen regen per jaar, is dit de stad in Europa waar het het meeste regent.

Bergen is groot geworden door de visserij en vishandel, dus een bezoekje aan de vismarkt mocht niet ontbreken. In de oude wijk Bryggen, struinden we door de smalle steegjes tussen houten huisjes. Deze wijk heeft wat ons betreft een terecht plekje op de UNESCO-werelderfgoedlijst.

Daarna gingen we terug naar de vismarkt, voor een heerlijke lunch. Vooraf Gravlax en gerookte forel en als hoofdgerecht een stukje gebakken zalm. Een onverwacht luxe etentje zo midden op de dag. Jasper daarentegen zat een droog broodje te verkruimelen. Maar, hij was tevreden, dus wij ook.

Inmiddels was het gestopt met regenen en gingen we op zoek naar de Fløibanen, een kabeltreintje naar de top van mount Fløyen. Hier vandaan hadden we een prachtig uitzicht over de kleurrijke stad. Een kwartier later niet meer, aangezien een grote mistwolk ons toen het zicht ontnam. We hadden dus een goede timing.

Omi

Wat een angstige belevenis was dat, gelukkig was het loos alarm!
Wel een mooie stad, jammer van de regen.
Leuke foto,s kus van Omi