bljnoorwegen.reismee.nl

Een steile klim

Na een aantal regenachtige dagen zag het weer er vandaag weer wat beter uit. Mooi moment voor een wandeling. Vanuit ons huisje begon er een wandelroute de berg op. Voss is een echt skigebied en we kruisten meerdere keren de skipiste onderweg naar boven. Sowieso zijn bijna alle accommodaties waar we hier zitten eigenlijk vooral gericht op het winterseizoen. Vaak met een open haard of vuurkorf in het huisje of op het terras. In de zomer zijn het slaperige vakantieresorts, met stilstaande stoeltjesliften en dichte après-skitenten. Echt levendig is het dus niet, maar vaak wel op een helling, dus met prachtige uitzichten.

De wandeling van vandaag snapten we niet zo goed, want hij ging grotendeels over de weg. Eerst nog over een afgesloten grindweggetje, maar daarna gewoon over het asfalt. Beetje zonde met zoveel natuur om je heen, dat je dan tussen de huisjes en bouwplaatsen doorloopt. Gek genoeg is dit wel vaker het geval met de wandelingen hier. Halverwege zagen we ergens een mountainbike parcours het bos in. Dat zag er avontuurlijker uit, dus die zijn we maar gaan volgen. Het was niet helemaal ingericht op wandelaars, maar het ging prima. Wel een lekkere steile klim naar boven. Voor Lieke soms wat wrang dat je dan onder een stilstaande stoeltjeslift doorloopt… Na een mooi uitzichtpunt zijn we weer omgedraaid, dit keer maar wel over de weg.

’s Middags gingen we naar het zwembad in Voss. Een redelijk prijzige bezigheid, we betaalden 40 euro met z’n drietjes. Maar Jasper geniet er erg van en het is te koud om buiten in een meertje te zwemmen. Jasper spetterde lekker in het water en deed zijn best om zich aan onze greep te ontworstelen om met andere kindjes te kunnen spelen. Hij voelt zich in ieder geval lekker zeker in het water.

Er lagen ook drijfmatten in het water om mee te spelen. Jasper vond het mooi om daarop te zitten. Er zaten gaten in, waar Bas z’n vinger door stak (als een soort poppenkastpoppetje). Ook dat vond Jasper mooi, totdat het allemaal te dichtbij kwam en Bas met zijn vinger Jaspers been aanraakte, met grote paniek en schrik tot gevolg.

Na drie kwartier was Jasper het wel zat en was hij bijna niet meer te houden. Irritant ook natuurlijk, van die ouders die je de hele tijd maar vast willen houden om ervoor te zorgen dat je niet verdrinkt. Het afdrogen en aankleden was ook nog wel even een uitdaging. Want Jasper met ging met Lieke mee naar de dameskleedkamer, terwijl de tas met de handdoek bij Bas in de herenkleedkamer lag. Gelukkig hadden we dat vooraf bedacht, dus was Bas ‘m even gaan halen.

Met Jasper in z’n bloten billen op de verschoontafel, kwam Lieke erachter dat ook de luiers nog bij Bas in z’n tas zaten… Gelukkig waren er meerdere kleine kindjes in het zwembad en kon Lieke een luier bietsen bij een van hun moeders. Dat scheelde een hoop stront aan de knikker.

Opa

Het erg vermoeiend zo een wandeling voor mijn kleine vriend zo te zien ?