bljnoorwegen.reismee.nl

Do you like to hike?

Hoewel ons relaxdagje gisteren goed bevallen was, wilden we vandaag toch wel iets meer van de omgeving zien. Eerst maar eens langs de tourist information in het dorpje. Hier werden we niet heel veel wijzer uit. Waar we van andere vakanties gewend zijn dat ze je bij tourist information overladen met opties, komen ze hier niet veel verder dan “do you like to hike?” en “you can rent a boat”. Als we dan aangeven dat we inderdaad wel willen wandelen en een draagzak hebben voor Jasper, raden ze ons vervolgens één wandeling aan (ook als we aangeven dat we meerdere dagen in het gebied hebben).

Toegegeven, die ene wandeling is dan ook wel vaak heel mooi. Vandaag reden we via een tolweggetje naar de parkeerplek waar de Venelifjellet wandeling begon. Alleen maar natuur dit keer, niet over de wegen, maar over rotsen en spoorbielzen die waren neergelegd op de meest sompige gebieden. Het was een aardige klim omhoog, maar omdat dit heel geleidelijk ging, was het prima te doen. Geleidelijk aan kregen we ook een steeds beter zicht op de vallei en het meer.

Het zag er vandaag nog aandoenlijker uit dan anders, Jasper bij Bas in de draagzak, want ze hadden dezelfde polo’s aan. Jasper genoot weer van de draagzak. Helaas is deze blijkbaar ook erg smakelijk, want hij heeft er inmiddels al zoveel op zitten kauwen, dat de stof begint te rafelen en er een gat aan het ontstaan is. De stof zag er behoorlijk stevig uit, maar is blijkbaar geen partij voor Jaspers vlijmscherpe fietsenrekje.

Hij vond het ook heerlijk om op een vlak stukje even lekker rond te stappen en in de aarde te wroeten. Ondertussen probeerden wij nog wat brood bij ‘m naar binnen te krijgen. Niet veel later bereikten we een idyllisch gelegen meertje. Na een paar mooie foto’s gemaakte te hebben zijn we weer naar beneden gewandeld. Toen hield het knagen aan de draagzak even op, want Jasper hing inmiddels heerlijk te slapen.

Later op de middag zijn we vlakbij ons huisje naar een strandje aan een meer gegaan. Het was net warm genoeg om in je zwemkleding rond te kunnen lopen. Het water was wel behoorlijk koud, maar dat weerhield Jasper er niet van om lekker te spetteren en enthousiast het meer in te kruipen. Ook Lieke waagde zich in het koude water. Bas vond het wel prima. We kunnen niet allemaal zulke bikkels zijn.