bljnoorwegen.reismee.nl

Onderweg naar Kiel op kraamvisite

Vandaag is het zover. Het begin van onze 4 weken lange vakantie naar Noorwegen. Gister is Jasper nog even naar de kapper geweest, want je moet natuurlijk wel goed gekapt op de foto’s. We gingen naar kinderkapper “de lachende spiegel”. Jasper mocht plaatsnemen in een mooie Jeep, waar hij meteen een stoere positie innam met 1 handje aan het stuur, de ander nonchalant hangend uit het raam. Het knippen vond hij een serieuze bezigheid. Hij vond het prima, maar keek er heel ernstig bij. Het laatste stukje met de tondeuse vond hij niks, toen was het huilen geblazen. Al met al was het in 10 minuutjes gepiept en was Jaspers coupe klaar voor de vakantie. Nu de rest van de voorbereidingen nog.

Terwijl wij de laatste spulletjes inpakken, pakt Jasper deze net zo hard weer uit. Jasper vindt het een erg leuk spelletje, papa en mama vinden het wat minder praktisch. Inpakken met hindernissen dus. Desondanks zit alles uiteindelijk toch in de auto en kunnen we – slechts een half uurtje later dan gepland – gaan rijden.

Nog voor het Maximaplein ligt Jasper al te pitten, om pas weer wakker te worden bij onze eerste tussenstop in Zwolle. Daar gaan we nog even op kraamvisite. De baby lag lekker te slapen en hebben we bijna niet gezien, maar Jasper heeft heerlijk in de tuin gespeeld met Giliam en een bak water. Vanwege de gezelligheid bleven we net iets te lang hangen waardoor we nu waarschijnlijk op z’n vroegst om half 6 in Kiel aankomen. Dat wordt nog wat met al die wegwerkzaamheden onderweg. Op de radio horen we dat het vooral rondom Bremen en Hamburg erg druk is en laten we daar nu precies langs moeten.

Een klein half uur in Duitsland liepen we tegen de eerste vertraging aan. De snelweg loopt door een tunnel en deze tunnel was vanwege voor ons onduidelijke redenen gesloten. Na ruim een uur over de alternatieve route bereikten we de snelweg weer aan de andere kant van de tunnel. Verwachte aankomsttijd: Inmiddels half 7. Nou ja, het wordt hoog tijd om te stoppen voor een banaantje voor Jasper. Helaas smaakte deze tijdelijke verlossing van de autostoel naar meer. Het eerste kwartier weer terug in de auto ging nog wel, daarna heeft hij 45 minuten aaneensluitend zitten krijsen. Uiteindelijk hebben we onze geheime troef ingezet, Mama werd verbannen naar de achterbank. Daar werd het volledige entertainmentrepertoire van Lieke ingezet. Gekke bekken trekken, liedjes zingen, boekjes voorlezen en kietelen. Dit kalmeerde Jasper enigszins.

Rond half 7 gingen we toch maar alvast eten. Even een snelle hap bij de Burger King, althans dat was het plan. Bij gebrek aan een kinderstoel heeft Jasper lekker midden op de tafel gezeten en z’n (bij gebrek aan een magnetron, koude) avondmaaltijd naar binnen gesmikkeld. Al die tijd konden wij natuurlijk niet eten. Zo duurde deze snelle hap toch alweer gauw een uur. Nog een klein uurtje tot het hotel in Kiel maar niet voordat Jasper een schone luier heeft. Bij een gebrek aan verschoningsfaciliteiten gebeurde dit op de motorkap.

Om kwart voor 9 komen we dan eindelijk aan bij het hotel. Hier heeft Jasper nog even zijn nieuwe vaardigheid kunnen oefenen. Het lopen gaat namelijk steeds beter! We zijn bijna 12 uur onderweg geweest maar kunnen nu lekker slapen en morgen op ons gemak naar de boot voor onze tocht naar Oslo in Noorwegen.