bljnoorwegen.reismee.nl

Een "sprong" terug in de tijd?

Op weg naar Skei waren we al langs Lillehammer gekomen, maar dat was al vrij laat op de middag en er was veel te doen. We besloten dus om er een dagje naar terug te rijden. Op weg naar Lillehammer kwamen we onverwacht een eland tegen. Helaas niet op de foto vanwege de drukke weg, maar super leuk dat we dit Noorse symbool al gespot hebben!

Om een stukje geschiedenis van Noorwegen te beleven gingen we in Lillehammer naar het openluchtmuseum Maihaugen. Hier konden we langs Noorse huizen en boerderijen uit verschillende tijdperken struinen, van 1600 tot 2000. Compleet met acteurs en inrichting. Wat wel bijzonder is, is dat een aantal van die huisjes rond 1700 zijn gebouwd en al vanaf 1900 in het museum staan. We zijn benieuwd of ons huis over 320 jaar ook museumwaardig is.

De oudere huisjes zijn typisch Noors. Vanaf de 20e eeuw zijn de verschillen met Nederland niet meer zo groot. Een aantal interieurs deden ons aan onze opa’s en oma’s denken. En de jaren 80 en 90 huisjes riepen ook wel wat herinneringen op, zoals een my first sony.

Verder is Lillehammer bekend vanwege de Olympische Winterspelen die er in 1994 gehouden zijn. Een prominent overblijfsel daarvan is de skischans Lysgårdsbakken. Omdat het nog vroeg was gingen we hier ook nog even een kijkje nemen. Wat een indrukwekkend ding, bizar hoog! Het bleek ook de plek te zijn waar de spelen toen geopend zijn en waar de olympische vlam gebrand heeft.

Een onverwacht leuk extra uitstapje. We zijn met de stoeltjeslift naar boven geweest, om het prachtige uitzicht en de bovenkant van de skischans te bewonderen. Jasper vond de stoeltjeslift wel mooi, hij zat bij Bas in de draagzak en zat kreetjes te slaken en naar iedereen te zwaaien. Als je bovenaan de skischans staat, kun je je niet voorstellen dat iemand daarvandaan naar beneden gaat!

Op het moment dat we onze verhaaltjes zitten te schrijven wordt er ineens bij de voordeur gebeld. Niet de deurbel, maar een schapenbel. Zodra Bas de deur opendoet staat hij oog in oog met een schaap die vrijwel direct probeert naar binnen te lopen. Dit leek ons geen goed idee aangezien we morgen zelf de eindschoonmaak van het huisje moeten verzorgen.

Oma opa.

Wat een leuk verhaal ?met plezier gelezen.ook van het schaap.goed voor later?voor jasper?.xx